reklama

Začala druhá emigračná vlna!

Takýmto titulkom by som mohol v posledných dňoch označiť odchod môjho kamaráta Maroša do Bratislavy, v posledných mesiacoch odchod môjho kamaráta Petra do malého severoanglického penziónu, v posledných rokoch odchod môjho amerického kamaráta Deweya, ktorý si pre istotu na cestu pribalil Slovenku Magdu (to aby mu nebolo za nami smutno) alebo nadčasový odchod šibnutého Majzona do Londýna. Ako sa líši emigrácia Slovákov koncom 19. storočia za more od úteku mladých ľudí za uplatnením do neznámych miest, akým je napríklad Presburg am Donau?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Budem určite obvinený z paranoidného a precitlivelého vnímania reality, ale na to mám už po tridsiatke, chvalabohu, nárok. Podľa niektorých prameňov je vraj „migrácia a emigrácia normálnou súčasťou otvorenej spoločnosti. S dobrou imigračnou politikou sa na východnej hranici nebude toľko strieľať, na Slovensku sa pominú mozgové suchoty, a Slováci v cudzine budú hrdí na to, ako to tá ich domovina dobre zvláda aj bez nich."
Stručne a jasne - emigrácia je fajn a nemám z toho robiť veľké haló. Mnohí z Vás si povedia: "Jasné, teraz nám povieš čosi o strate mozgov, prípadne o tom, že nám tu o chvíľu budú vládnuť Rómovia..." Nie, to ma vskutku netrápi, veď absencia pracovnej sily v mojom meste na Východe sa začína vypĺňať ešte neprofesionálnejším prístupom zamestnancov ako pred rokom, prípadne zo dňa na deň možnejším príchodom "zarubežnych" pracantov, ktorých aj tak raz zlikviduje čínsky pracovný Duch.
Nie, ja som chcel iba povedať, že mi moji známi a kamaráti chýbajú. Osobne, aj tvorivo. Pred časom sme spolu priniesli tomuto mestu sériu koncertov, celostredoškolské mestské noviny, prvú autorskú českú pieseň na Spiši, projekty pre mladých i starších. No a v tom mi asi partia bieloruských stavbárov, ktorí do mesta raz prídu, nepomôže.
Podľa niektorých iných prameňov sa v rokoch 1867 - 1900 vysťahovalo z horných Uhier 271 000 osôb - najviac do Ameriky. Tí, ktorí sa vrátili nám priniesli mnohé, medzi iným poznanie latríny a mrakodrapu. Dúfam, že môj vytvrvalý pobyt na Východe k niečomu smeruje. Dúfam, že to má nejaký zmysel. Rovnako ako odchod môjho kamaráta Maroša za lepšími možnosťami do Presburg am Donau. Rovnako ako odchody všetkých mojich priateľov, rovnako ako moje duchovné úteky na stránky tohto blogu.

Tomáš Repčiak

Tomáš Repčiak

Bloger 
  • Počet článkov:  85
  •  | 
  • Páči sa:  1x

písač, ročník 1972... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáZ DOMOVAKULTÚRANÁZORYPOLEMIKY

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu